THE COCKA HOLA COMPANY, Sort/Hvid (gæstespil)...

Det Dramatiske Udgangspunkt serverer grim, grum og absurd komedie med THE COCKA HOLA COMPANY som gæstespil på Sort/Hvid. Det er udfordrende teater og ikke en forestilling for alle, men for den der ønsker at blive udfordret og få sat sin æstetiske sans på prøve.

En gruppe frie utilpassede personer etablerer pornoproduktionsfirmaet Desirevolution for at finansiere deres politiske aktioner i en krig mod velfærdssamfundet, menneskets hykleri og middelklassenormer. Med pornoindtægterne udfører de politiske aktioner som ’Helvede i Nabolaget’ og ’FasciNation’ – sort humoristiske angreb mod de store livsløgne om selvrealisering og individuel lykke. Målet er at stifte uro, da ingen af dem kan affinde sig med samfundets realiteter - til legen tager en drejning…
Foto: Sara Galbiati
THE COCKA HOLA COMPANY er muligvis den grimmeste forestilling, jeg nogensinde har set, med de mest usympatiske karakterer og den mest usandsynlige historie. Og nu sidder du sikkert, kære læser og tænker: ”Det lyder umiddelbart ikke særlig rart”. Og det er det heller ikke. Men jeg har regnet den ud. Forestillingen er ikke lavet for, at det skal være rart at se på. Det er en historie der på alle parametre skal være med til at vække vores afsky. Helt fra starten, hvor forestillingen åbner med en lang og malende beskrivelse af pornoselskabet ”Desirevolutions” nyeste film, til slutningen hvor ord, ord og atter ord i en afskyende sammenhæng vælter os i møde.

Det er en forestilling fuld af ord, fuld af karakterer og fuld af tempo. De fire skuespillere spiller hver en håndfuld karakterer, hvilket de alle mestrer fint. Men specielt Christine Gaski imponerede mig. Som ene høne i kurven, spiller hun på tværs af køn, alder og etnicitet. Og hvert eneste karakterskift sidder lige i kassen, både med dialekt, spillestil og karakteristika.

Det er en historie fuld af fantastiske karakterer og absurde historier. Slutningen tager, no spoilers, en spændende drejning, der desværre ikke bliver eksekveret helt godt. Dramaturgisk falder fortællingen sammen hen mod slutningen. Fakta bliver præsenteret uden at have relevans for den videre fortælling og noget bliver lidt for nemt fejet af bordet. Men hvem ved, måske er det også meningen?!

Jeg har læst andre anmeldelser og omtaler af denne forestilling. Både dem der giver 6 stjerner og dem der kun giver én. Jeg har sågar også læst en, der undrer sig over, at Det Dramatiske Udgangspunkt, der står bag forestillingen, har fået støtte af Kunstrådet til netop dette projekt. Jeg tror det er vigtigt at pointere, at THE COCKA HOLA COMPANY, er en forestilling for dig, der gerne vil udfordres, både på din æstetiske sans og på den måde du ser på kunst og individets selvrealisering. Det er ikke en forestilling du skal se, hvis du forventer at føle en masse. Og nu giver jeg jo hverken stjerner, hjerter eller balloner. Men jeg synes bestemt at THE COCKA HOLA COMPANY er værd at bruge en aften på. I sær for dig, der er vild med absurde og sorte historier.

Forestillingen er baseret på romanen THE COCKA HOLA COMPANY. SKANDINAVISK MISANTROPI, skrevet af Matias Faldbakken under pseudonymet Abo Rasul, udgivet af Cappelen 2001 og produceret i samarbejde med Salomonsson Agency. Forestillingen er produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt under ledelse af Jonas Littauer og Eva Littauer.

Forfatter: Matias Faldbakken Instruktion og manuskript: Krzysztof Minkowski Scenografi og kostumer: Konrad Schaller Producent: Jonas Littauer Medvirkende: Christine Gaski, Jonas Littauer, Malte Joe Frid-Nielsen og Marius Bjerre Hansen

Kommentarer